"Камінний хрест" В. Стефаника - гр. 1

Дистанційне навчання

Українська література - група 1.

Тема: "Камінний хрест"- психологічне розкриття теми еміграції. Історична основа твору. Трагічна подія - композиційний центр новел Стефаника.

І. Повторення матеріалу.
- На яких два періоди поділяємо творчість В. Стефаника і чому?
ІІ. Опрацювання нової теми.
1. Прослухайте запис пісні "Видиш, брате мій.." на слова Б. Лепкого, музику написав Василь Жданкін.


2. "В чужині умру, заки море перелечу, крилонька зітру..." У цих словах біль і розпач українців, які навіки прощалися з рідною землею, покидали батьківські могили і їхали в далеку та незвідану Америку. Пісні судилося стати своєрідним гімном українських емігрантів, а символічним пам'ятником тим, хто залишив удома серце і душу, ставив камінний хрест.
Новела під такою назвою ввійшла разом із вісьмома іншими до збірки "Камінний хрест". Потім вони увійшли до іншої збірки - "Моє слово" (Львів, 1905 рік).
 3. Історична основа твору.
Бувши студентом медицини, В. Стефаник ходив на Краківський вокзал, де заробітчани чекали своєї черги на потяг, який відвозив їх до моря. Про свої почуття письменник пише: "Через Краків переїжджають наші емігранти. Виджу їх, як дубів, тих мужиків, що їх вода підмиває... Чую їх біль, всі ті нитки,що рвуться між їх серцем і селом, і мені рвуться, чую їх жаль і муку."
Отже, написати про трагедію українця-емігранта В. Стефаник вважав обов'язком громадянина та письменника.
4. Прослухайте аудіозапис новели "Камінний хрест".


5. Запитання до І-ої частини.
- Розкажіть про життя Івана Дідуха. Які художні деталі свідчать про тяжку, непосильну працю?
 - Якими дивацтвами вирізнявся Іван? Як це його характеризує?
Запитання до ІІ-ої частини.
- Чому Іван вирішив емігрувати? Чому автор порівнює Івана з каменем?
 -  Навіщо Іван "спросив ціле село"? Як це характеризує героя?
Запитання до ІІІ-ї частини.
- Що можна сказати про життя українського суспільства кінця 19 - поч. 20 ст.? 
- Що говорить Іван про землю? У чому суперечливість його тверджень?
- У чому трагізм слів Івана, адресованих дружині? 
Запитання до IV частини.
- Які деталі свідчать про те, що на чужині Іван буде тужити за рідним краєм?
- У чому парадоксальність: Іван так тяжко працювів на горбі і так жаліє за ним?
- Дивацтво чи трагедія у прижиттєвому хресті?
Запитання до V частини.
- Як співали Іван та Михайло? З чим автор порівнює цей спів?
- Як передає В.Стефаник зміну мелодії пісні через зміну поведінки персонажів? 
Запитання до VI частини.
- Прокоментуйте слова: "Як уходили назад до хати, то ціла хата заридала. Як би хмара плачу що нависла над селом, прорвалася...такий був плач".
- Що символізує останній танець Івана? Чи можна вважати цей момент кульмінаційним?
 - Яке символічне значення камінного хреста?
ІІІ. Підсумки.
- Що схвилювало вас у новелі? Чим близький твір нам, сучасникам?

Комментарии

Популярные сообщения из этого блога

Урок № 11 _група 5, Гр. 4

Урок № 11 -група 2

Українська мова. Урок № 21. . Гр. - 2 л