Розвінчання національного нігілізму - гр.5

Дистанційне навчання

Українська література - група 5.

Тема: Розвінчання національного нігілізму, духовної обмеженості на матеріалі українізації. Сатиричне викриття обивателів, що зрікаються своєї мови, культури, родового коріння.

І. Повторення. 
Літературний диктант.
- До якого покоління митців належить Микола Куліш?
- До якого літературного роду  належить твір "Мина Мазайло"?
- За жанром твір "Мина Мазайло"-...
- З яким театром була тісно пов'язана творчість Миколи Куліша?
-  До якого літературного угруповання належав Микола Куліш?
- Які ще ви знаєте драматичні твори М.Куліша? 
- За яких обставин заарештували М. Куліша?
- Де був розстріляний М. Куліш?
ІІ. Вивчення нової теми.
1. Прослухайте аудіозапис пісні В. Баранова "До українців".
 

2. Слово вчителя. Так, "ми на Вкраїні - таки український народ". Болить душа, так само, як і в автора п'єси "Мина Мазайло", тому що рідна українська мова на своїй землі, у своєму домі стала чужою. Ця проблема дуже хвилювала   Миколу Куліша, що стало причиною написання ним п'єси "Мина Мазайло."Драматург ставив перед собою завдання пробудити почуття самоповаги, сприяти відродженню української мови, духовності, культури. Знаємо, що п'єса написана 1929 року, отже, пройшло 90 років, але проблема "бути чи не бути" українській мові залишається актуальною і сьогоднів. М. Куліш засуджує міщанство, яке, по суті, гальмує процес українізації.  
3. Що таке українізація? - Політичне просування та впровадження елементів української мови та української культури в різних сферах культурного життя.
4. Характеристика образів п'єси.
Проблемне запитання: чи можна образи поділити на позитивні і негативні? - По суті, образи важко поділити на негативні і позитивні, тому що персонажі дотримуються протилежних поглядів на явище українізації.
  За поданими планами до кожного із персонажів п'єси дібрати цитати.
 А. Мина Мазайло
Міщанин, харківський службовець "Донвугілля", українець за походженням.
Головний образ.
Відмовляється від української мови.
Манкрут.
Робить опір українізації.
Автор засуджує і дотепно висмією українців-перевертнів, що заради власної користі відмовляються від свого народу.
Б. Мокій.
Відмінник у навчанні, активіст.
Захоплюється українською мовою.
Вивчає і пропагує українську мову.
Має певні риси патріота.
Наївний, вірить у процес українізації, яку розпочали більшовики.
Микола Куліш віддав свої мовні симпатії Мокію, але це не позитивний герой.   
В. Мотрона Розторгуєва (тьотя Мотя).
За походженням також українка, проте вважає себе "руською", груба,  неосвічена жінка, ворожо налаштована до всього українського.
Українську мову вважає "австріяцькою видумкою". Шовіністка.
Вороже ставиться до українізації, вважає, що все минеться.
 Саркастична, гостра на язик.
Г.    Дядько Тарас
Прихильник старовини, козаччини.
Вболіває за українську мову, але не хоче нічого нового.
Націоналіст.
Вважає,що українізація для того, щоб виявити українців і знищити.
Дядько Тарас шанує рідну мову, але під впливом інших може змінювати свою думку, іти на компроміс.
Боїться відстояти свою думку, тому що недостатньо сильний морально.
Він також не є позитивним персонажем, хоча не можна назвати його й негативним.
Д.     Мина і Рина
Войовничі міщаночки, які поділяють зневагу чоловіка й татуся до всього українського.
Поводять себе як шляхетні дівиці.
Мова їхня груба, лайлива, кожна вважає себе розумнішою за іншу.
Люблять плітки, підглядання, обговорення нарядів, заздрість.
Лина і Рина- уособлення тупого й зарозумілого міщанського середовища часів Миколи Куліша.
Е.      Уля
Насторожено ставиться до українізації.
Закохана в Мокія, серцем сприймає його погляди.
Під упливом Мокія стала ходити до бібліотеки, читати, цікавитися мовою, робити деякі "філологічні" висновки, але не більше.
5. Основні проблеми.
А. Перша - мовна. Якщо на вашому життєвому шляху зустрінуться тьоті Моті, Мини, Рини, то не варто тихо з ними погоджуватися. Не соромтеся себе, свого походження та родини.
Б. Вміння відстоювати свою думку.
Мокій і Мина - батько і син, але в житті вони антиподи. Вони весь час сперечаються. Мокій може відстоювати свою думку.
В. Стосунки між батьками і дітьми.
Треба вміти слухати один одного , приймати спільне рішення, шукати "золоту середину".
ІІІ. Підсумки.
- Чи існує мовна проблема у наш час?
- Як ви особисто ставитеся до цієї проблеми?
IV. Домашнє завдання: повторити все про п'єсу "Мина Мазайло".





Комментарии

Популярные сообщения из этого блога

Урок № 11 _група 5, Гр. 4

Урок № 11 -група 2

Українська мова. Урок № 21. . Гр. - 2 л