Урок 16 група 13, 14.

 Дистанційне навчання

Українська література - група 13, 14.

Тема 16: Підміна особистісних цінностей становою приналежністю. Психологічна переконливість розкриття образу Мартина Борулі. Значення творчості І. Карпенка - Карого.

I. Актуалізація опорних знань.

Асоціативний диктант. Розкрити зміст кожного поняття, дат стосовно життя і творчості письменника, з якими вони пов'язані.

"Наталка Полтавка" І. Котляревського, 27 жовтня 1882, Театр корифеїв, Карпенко - Карий, відновлення дворянства, 1886, комедія, дворянство як міф про краще життя, викриття, засудження.

II. Засвоєння навчального матеріалу.

На прикладі образу Мартина Борулі Іван Тобілевич розкриває конфлікт здорової народної моралі з "манією" дворянства, породжений відстоюванням ним своєї людської гідності. Простежимо, до чого може привести людину ігнорування здорової народної моралі.

1. Робота над текстом твору "Мартин Боруля".

- Що стало для Мартина Борулі поштовхом до офіційного відновлення втраченого предками дворянства?

Прочитавши подані висловлювання Борулі, поясніть, чи вважаєте ви вмотивованими на початку твору прагнення Мартина?

"Якби ви знали, як то хочеться бачить вас хорошими людьми, щоб ви не черствий хліб їли... Якби то знали... тоді б ви зрозуміли, що батьки не вороги вам..."

" Краще білий хліб, ніж чорний, краще пан, ніж хам! І батькове око, як прийдеться умирать, закриється спокійно, бо душа моя знатиме, що мої онуки - дворяне, не хлопи, що не всякий на них крикне:бидло! теля!"

- Чи головний герой п'єси у своєму прагненні офіційно стати дворянином утрачає здоровий глузд?

"Марисю, скільки раз я вже тобі приказував, не кажи так по-мужичи: мамо, тато. Он як Степан каже: мамінька, папінька..."

"Які ви товариші? Мало чого, що з одного села, що однолітки, та у кожного з вас інша дорога! Ти, сину, не дружи з нерівнею, краще з вищими, ніж з нижчими".

"Треба тілько дворянські порядки позаводити..."

"Піди ти зараз до Сидоровички - вона зна - і повчися в неї.І розпитай гарненько, як роблять кофію і коли подають: чи до борщу, чи на ніч?"

"Дочка моя дворянка, а твій син... ні дворянин, ні чиновник... так не приходиться дворянці йти заміж за простого хлібороба..."

"Бог дасть, дочку пристрою, тоді заживу настоящим дворянином: собак розведу, буду на охоту їздить, у карти грать".

"Наглядай, щоб другі робили, а сама надінь мені зараз нове плаття, помий гарненько руки та й сиди, як панночці слід".

""Погані наші діла, усе пішло шкереберть - і в дворянстві одказали, і земський суд скасували, і я остався за штатом - і куди примоститися, сам не знаю".

"Здається мені, що ти з глузду з'їхав: не велиш ні мені, ні дочці робить, сам не робиш, понаймав наймитів, наймичок, хазяйство псується..."


2. Перегляньте уривок з вистави, розкажіть про свої враження.

3. Висновки.

Усі починання Борулі , спрямовані на досягнення примарного щастя, завершуються поразкою, тому що для Мартина дворянство - це те, чим можна зовні прикрити своє мужицьке походження, йому не доступні поняття "духовність", "освіченість", "шляхетність". Тому смішна та людина, яка соромиться бути собою, захоплюється фальшивими цінностями.

Наприкінці твору перед глядачем розкриваються позитивні риси Мартина Борулі. Він починає природно поводитися, ніби заново народжується на світ:"Усе згоріло, і мов стара моя душа на тім огні згоріла!.. Чую, як мені легко робиться, наче нова душа сюди ввійшла, а стара, дворянська, попелом стала".

Одночасно Карпенко - Карий утверджує високі етичні норми образами людей, які не цураються землі, праці на ній, свого походження, національних звичаїв і традицій: Гервасій Гуляницький, його син Микола, Палажка, Марися.

III. Підсумки.

- Які ідеї, образи, настрої твору "Мартин Боруля" перегукуються з нашою сучасністю?

- Зробіть висновок про значення творчості Івана Карпенка - Карого.



Комментарии

Популярные сообщения из этого блога

Урок № 11 _група 5, Гр. 4

Урок № 11 -група 2

Українська мова. Урок № 21. . Гр. - 2 л