Українська мова. Урок №1, 2. гр. 2л.

 Дистанційне навчання 

Група- 2л.

Українська мова. Урок №1, 2. Тема: Варіанти граматичного звязку підмета й присудка. Пасивні конструкції з дієсловами на -ся. Синтаксичні конструкції з формою на -но, -то. 

I. Актуалізація опорних знань.

Дати відповіді на запитання:

- Який розділ мовознавства називається синтаксисом?

- Назвіть основні одиниці синтаксису.

- Чим словосполучення відрізняється від речення?

 - За якими ознаками характеризують головні члени речення?

- Чим може виражатися підмет? Наведіть приклади.

- Які види присудка ви знаєте? Наведіть приклади.

- Із чого складається граматична основа речення?

- Коли між підметом і присудком ставиться тире?

- Як правильно узгодити підмет з присудком?

II. Вивчення нового матеріалу.

1. На с. 77-78 підручника з української мови автора Авраменка О. вивчіть правила про граматичний звязок підмета й присудка.

2. Перегляньте відео.


3. Виконайте вправи  5, 7 за підручником, с. 78-80.

4. Опрацюйте інформаційну картку "Пасивні конструкції з дієсловами на -ся та конструкції  з предикативними формами на -но, -то". Порівняти опрацьовану інформацію з матеріалом, поданим у підручнику, с. 81-82.  Зробити висновки.

Дієслова, що означають дію, спрямовану на предмет, виражений у реченні називним відмінком, від її носія, названого орудним відмінком, належать до пасивного стану: питання вивчається науковцями, будинок ремонтується робітниками, пісня виконувалася співаком.

Українська мова уникає пасивних конструкцій. Тому слід, де це можливо, надавати перевагу дієсловам активного стану над пасивними дієсловами. Адже природніще сказати: комісія складає план, ніж план складається комісією; вас запрошує директор, ніж ви запрошуєтеся директором.

 Від форми пасивного стану слід відрізняти зворотні дієслова, що означають дію, носій якої в реченні виражений називним відмінком : Хлопець одягається. Мати хвилюється. Кінь б`ється.

Синонімічними до пасивних конструкцій на -ся є конструкції з предикативними формами на -но, -то, які допомагають висловити думку стисло, точно і з акцентуванням на дії та її результаті, а не на виконавцеві. Безособову форму на -но, -то вживають замість пасивних дієприкметників, коли є потреба наголосити на дії, а не на ознаці: Ухвалу прийнято одноголосно.

За своїм значенням безособова форма на -но, - то виражає дію, минулу недавно: Останній екзамен складено, школу закінчено. Якщо повідомляється про майбутню дію, то ця форма вживається з допоміжним дієсловом бути: Невдовзі буде розпочато будівництво ще однієї лінії метро в Києві.



5. Виконайте вправи за підручником 3, 7, с. 82, 84.

 III. Узагальнення й систематизація.

Від поданих дієслів утворити пасивні дієприкметники, а від дієприкметників - безособові дієслівні форми на -но, - то. З трьома утвореними безособовими формами скласти речення, підкреслити всі його члени .

Принести, вивчити, розкидати, закрити, намалювати, перечитати, завершити, визнати, виписати, виявити, відправити, подарувати, вишити, обговорити, спекти.

Домашнє завдання : виконати вправу 7, с. 84.



Комментарии

Популярные сообщения из этого блога

Урок № 11 _група 5, Гр. 4

Урок № 11 -група 2

Українська мова. Урок № 21. . Гр. - 2 л