Українська мова. Урок №1, 2. гр. 2л.
Дистанційне навчання
Група- 2л.
Українська мова. Урок №1, 2. Тема: Варіанти граматичного звязку підмета й присудка. Пасивні конструкції з дієсловами на -ся. Синтаксичні конструкції з формою на -но, -то.
I. Актуалізація опорних знань.
Дати відповіді на запитання:
- Який розділ мовознавства називається синтаксисом?
- Назвіть основні одиниці синтаксису.
- Чим словосполучення відрізняється від речення?
- За якими ознаками характеризують головні члени речення?
- Чим може виражатися підмет? Наведіть приклади.
- Які види присудка ви знаєте? Наведіть приклади.
- Із чого складається граматична основа речення?
- Коли між підметом і присудком ставиться тире?
- Як правильно узгодити підмет з присудком?
II. Вивчення нового матеріалу.
1. На с. 77-78 підручника з української мови автора Авраменка О. вивчіть правила про граматичний звязок підмета й присудка.
2. Перегляньте відео.
3. Виконайте вправи 5, 7 за підручником, с. 78-80.
4. Опрацюйте інформаційну картку "Пасивні конструкції з дієсловами на -ся та конструкції з предикативними формами на -но, -то". Порівняти опрацьовану інформацію з матеріалом, поданим у підручнику, с. 81-82. Зробити висновки.
Дієслова, що означають дію, спрямовану на предмет, виражений у реченні називним відмінком, від її носія, названого орудним відмінком, належать до пасивного стану: питання вивчається науковцями, будинок ремонтується робітниками, пісня виконувалася співаком.
Українська мова уникає пасивних конструкцій. Тому слід, де це можливо, надавати перевагу дієсловам активного стану над пасивними дієсловами. Адже природніще сказати: комісія складає план, ніж план складається комісією; вас запрошує директор, ніж ви запрошуєтеся директором.
Від форми пасивного стану слід відрізняти зворотні дієслова, що означають дію, носій якої в реченні виражений називним відмінком : Хлопець одягається. Мати хвилюється. Кінь б`ється.
Синонімічними до пасивних конструкцій на -ся є конструкції з предикативними формами на -но, -то, які допомагають висловити думку стисло, точно і з акцентуванням на дії та її результаті, а не на виконавцеві. Безособову форму на -но, -то вживають замість пасивних дієприкметників, коли є потреба наголосити на дії, а не на ознаці: Ухвалу прийнято одноголосно.
За своїм значенням безособова форма на -но, - то виражає дію, минулу недавно: Останній екзамен складено, школу закінчено. Якщо повідомляється про майбутню дію, то ця форма вживається з допоміжним дієсловом бути: Невдовзі буде розпочато будівництво ще однієї лінії метро в Києві.
5. Виконайте вправи за підручником 3, 7, с. 82, 84.
III. Узагальнення й систематизація.
Від поданих дієслів утворити пасивні дієприкметники, а від дієприкметників - безособові дієслівні форми на -но, - то. З трьома утвореними безособовими формами скласти речення, підкреслити всі його члени .
Принести, вивчити, розкидати, закрити, намалювати, перечитати, завершити, визнати, виписати, виявити, відправити, подарувати, вишити, обговорити, спекти.
Домашнє завдання : виконати вправу 7, с. 84.
Комментарии
Отправить комментарий